Dag 96

Onsdag. Puffade iväg med bussen till Rangitata där vi var ett gäng som skulle ge oss ut i strömmande vatten i en gummibåt. Glaciärer, berg och turkost vatten. Både det här vattnet och vattnet jag gjorde canyoing i är helt drickbart. Vi var tre båtar med 5-6 personer i. Det var mycket information och en del övningar, white water rafting är ingen riskfri sysselsättning. Jag och guiderna vet nog det bättre än någon anna som var där idag. I vårt första större fall gick det vildare än tänkt vilket slutade med mig i vattnet. Först var jag väldigt logisk över det hela. Släpp paddeln, håll upp fötterna, simma till närmaste båt eller kant. Bara det att jag varken såg båt eller kant eftersom jag var dränkt under vatten. Jag kom upp till ytan men åkte lika snabbt ner igen. Den här gången längre, syret började ta slut och tanken ”tänk om jag drunknar” tog över tankeverksamheten. Nästa gång jag var ovanför vattenytan såg jag guiden som väntat på land, beredd på det värsta och jag fick snabbt tag på repet han kastade ut. Lättad och tacksam drogs jag upp ur vattnet. Det hela handlade nog bara om sekunder men det var långa sekunder. Resten var resan var fortfarande väldigt rolig. Jag tror jag var en bra person att falla i eftersom jag inte blev för skärrad. Jag förstod att om jag är rädd är chansen bara större att jag åker i igen, och det var inte långt ifrån. Det var andra fall där båtarna krockade och vi alla tänkte åka i. Jag frågade efteråt om det här var mer äventyrligt än vanligt och han svara snabbt ja, senare fick jag också veta att jag inte kunde fallit på ett värre ställe och att jag antagligen är första som har simmat där. Jag var påväg genom två virvlar men kom som tur var upp efter den första. Nog om det, dom roliga sakerna var de mindre fallen och vågorna, att hoppa från en klippa där jag tog till mitt nyfunna intresse för att hoppa volter ner i vatten. Före mamma tror jag ska börja volta från bryggan i sommar så kan jag ju påpeka att enda gångerna jag hoppat volter är med våtdräkt, flytväst och hjälm på haha. Och vattnet var 26m djupt. Vi både flöt i båten och fick flyta med strömmen i vattnet. Konstigt känsla det där när man ligger i vattnet utan att röra en fena och färdas ändå. Sen var det mycket sprättande med vatten också mellan båtarna, Folk drogs ner i vattnet. Vi lekte titanic, blev doppade som tepåsar, dom lyfte upp oss i båten genom en baklänges kullerbytta haha. Definitivt en upplevelse.
Tillbaka på hostellet bjöd dom på grillad mat. Efteråt när jag stod i min sarong och handtvättade mina sockor hade jag väldigt Fiji flashbacks. Jag gillar verkligen det här hostellet! Hade jag kunnat hade jag spenderat en extra natt eller två i en av trevåningssängen som jag ska sova i inatt, På kvällen kollade jag en halv film och umgicks med stray folk. Det är bara en person jag känner från förr men dom nya människorna är roliga, bara att vi splittras så snabbt igen. Der är priset jag betalar för att träffa så mycket bra folk på några få veckor.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )