Dag 78

Fredag. Kunde betalat någon för att får ligga kvar och sova på min madrass den här morgonen haha. Dessutom tyckte jag det var skitmysigt att sova i en sovsäck på en madrass i en stor sal. Precis som fotbolls- eller klassresorna när jag var liten.

Åt frukost och packade i bussen. Före vi åkte iväg passade jag på att fota de svarta svanarna som simmade i sjön. En ut personal roade sig åt min fascination. ”I’ve never seen a black swan before” sa jag, ”I’ve never seen a white one” svarade hon.
En lång lista med aktiviteter erbjöds denna dag, från Hobbit till lerbad till paddling. Jag och Chantal hade bestämt oss för en actionpark där vi gjorde en av attraktionerna. Destu mera vikt destu snabbare åkte du så vi spändes fast tillsammans i sälar och höjdes upp till över 40 meters höjd. Jag är glad att vi inte behövde klättra upp för även en som jag som inte är rädd för höjder hade nog varit så kaxig. Väl uppe var det bara att pull the triger och ta den snabba vägen ner. Det var en gunga så vi föll och gungade tills vi stannade. Om vi inte var vakna före så var vi det definitivt nu.
Vår aktivitet gick bra mycket snabbare än andras så jag och Chan ägnade lite tid åt shopping. Jag behövde 1) långa byxor, 2) en huppare och 3) en mössa. Hittade alla tre och bra sådan också. Jag reste bara med ett par långa byxor, ett par springthights. Nu ville jag ha ett par tjockare och stiligare byxor än så. Tonårspojkar är tydligen avdelningen där man hittar de perfekta byxorna!
När alla var på bussen igen körde vi mot Lake Aniwhenua. En guide kom på bussen och berättade om hans hemtrakt, hans tribe och i synnerhet skogsarbete som var en stor del för hans släkt. Vi stannade och kollade på över 1000 år gamla grottmålningar och ett vattenfall. Jag önskar verkligen jag kunde lyssnat mera men hans röst var väldigt sövande och tyvärr slumrade jag till i bussen. Framme där vi skulle bo gick folk på matskolor och lärde sig stridskonst eller att väva. Jag valde tvätt och bildsortering som eftermiddagsaktivitet. Gissa hur skönt att tvätta i tvättmaskin för första gången i år? Rätt svar: jätteskönt.
Till middag blev det Hangi. Kött, kyckling, potatis, sweetpotatio, stuffing som koks på glödande stenar i en grop. Jag har ätit det på Fiji men det tröttnar man aldrig på. Tårta till efterrätt och till det fick höra allt om hostellets verksamhet. Alla rester från middagen läggs i matförpackningar och förs till skolor i området, till barn i familjer som inte har råd med tillräckligt mycket mat. Det finns familjer med fyra generationers arbetslöshet här. Det är inget man läser om i resebroschyrerna.
Jag får höra och se så jäkla mycket intressant här. Jag får kämpa för att ens hinna skriva ner det viktigaste här. Ikväll fick vi fråga vad vi ville om tribe:en personalen hörde till. Det finns över 65 stammar i Nya Zeeland och de flesta är belägna på norra ön. Stammarnas kultur demolerades under den brittiska koloniseringen. Föräldrar och far-/morföräldrar blev straffade för att tala sitt modersmål och det är upp till den yngsta generationen att återuppliva de gamla traditionerna. Det är det folk som dom på detta hostel och hostellet dagen innan gör. Sprider vetskap till besökare, bevarar, lär ut och på så sätt minns själva också. Allt från äktenskap till krigare till tatueringar till kvinnans ställning. Sistnämnade är intressant eftersom kvinnor t.ex. inte ska göra mat. Föreställ det i vårat ”go back to the kitchen” samhälle. Vid betydande ceremonier går kvinnor först eftersom dom är mest värdefulla (eller hur ni nu skulle översätta ”precious”) och i krig skulle man inte placera de viktigaste längst fram.
Att komma hit från Fiji är en mycket intressant vinkling eftersom deras ursprungliga kultur fortfarande genomsyrar deras vanliga liv. Du kan andas den när du kommer ut ur flygplanet. Jag skojar inte, dom kommer stå där och sjunga på fijianska. Deras kultur kunde inte dö ut i första taget även om man försökte. Här på Nya Zeeland skulle den ursprungsbefolkningens kultur falla i glömskan om man slutade försöka.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )