Dag 44

Lördag. Vi åt två frukostar i misstag idag. När vi kom ner fanns flingor och bananer framdukade så vi åt oss mätta på det. Då kommer värdinnan och frågar om toast och omelett. Med lite ofullständig kommunikation trodde vi att vi beställde våra äggröror till morgondagen, nån vändagen grej. Men nej nej, efter en stund hade vi både bröd och ägg framför oss också haha.
Tog på oss snorkelutrustning och snorklade längs stranden. I början av snorklande på Fiji var jag mest fascinerad av alla färger och former. Nu tycker jag dom kamouflerade och fula fiskarna är riktigt intressanta. Jag tycker också om att kolla på fiskarna ovanifrån. Du ser ju aldrig fiskar och fenor från den vinkeln i biologiböckerna. Nya tillskottet på vattendjur jag sett är manet.
Upp till ytan och ovanför den. Gjorde stand-up-paddeling jag vet inte hur länge. Läng stranden, ut på korallen. Vattnet är så klarat så man ser bottnen och korallen hur bra som helst från paddelbrädan. Allt detta före 11.00
Efter 11.00 blev det mycket slöare. Dom enda andra gästerna här checkade ut så vi har stället för oss själva, sweet! Att inga andra gäster är här beror kanske på att dom lovade dåligt väder denna helg, en cyklon passerade utanför Fiji. Mhm. Vi har i alla fall haft strålande sol hela dagen. Så det har varit mycket badande, ligga på standen. Eller i hängmatta. Kunde bo i en hängmatta.
Vi tog alla en liten middagslur på stranden efter lunch. När jag vaknade till var många påväg till en annan strand till fots. Jag tog kajak. Skulle följa efter dem men åkte först ut till Max som snorklade vid ett rev en bit från stranden. I samma väva tappade vi dom andra volontärerna ur sikte så vi paddlade iväg på egna äventyr. Vad händer när man lägger Fijis två kanske mest nyfikna volontärer i varsin kajak? De paddlar så länge armarna håller haha. Åkte förbi nästa udd, gick i land på en vulkanisk strand, ankrade kajakerna med en åra i korall och hoppade i vattnet och snorklade. Vattnet var ännu klarare där när inte någon båt kör där och rör om i sanden. Riktigt vackert. Hoppas jag aldrig blir dement för vi hade ingen kamera med oss haha. Påväg tillbaka visade Max åt mig att sluta paddla. Så fort jag slutade förstod jag genast vad han menade. Det var knäpp tyst. Inga vågor, inga bilar, inga kylskåp som kunde göra väsen. Enda som hördes var fågelkvitter.
Till middag fick vi PO-TA-TIS-MOS tillsammans med kyckling, friterad äggplanta, pumpa, sallad och anda oväsentliga saker haha. Jag älskar potatismos och det har jag inte sett sen jag kom hit! Senare dukades också friterad fisk på bordet, som en av volontärerna fiskat tidigare på dagen.
Gick och la mig tidigt eftersom vi ville se soluppgången tidigt nästa morgon. Kan ju avslöja att den soluppgången regnade bort.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )