Dag 43

Fredag. Idag tog jag och elva andra volontärer helg en dag tidigare för att kunna åka ut till en ö, Nananu-I-Ra. Jaa-a. Taxi till Suva och sen buss. Först var många försenade påväg till busstation men det spelade egentligen ingen roll eftersom rusningstrafiken fick oss alla att missa bussen. Ingen större skada skedd, det går ju fler bussar. Bara det att bussen åkte förbi vårt boende så vi hade inte alls behövt ta taxi till Suva haha. Nå, då vi åkte förbi vårt boende steg en av volontärerna av för hon misstänkte att någon stulit hennes plånbok. Det hade ingen, men hon fick ändå hoppa av denna helg. När vi steg av bussen var det en annan volontär som inte tog ur sin väska från bagageutrymmet så den åkte ju glatt vidare. Haha vi kom till slut ut till ön och väskan transporterades också dit.
Vi är på en ö norr om Fijis huvudö, vi åkte upp hit längs den östra kusten. Bara det var spännande eftersom vi bara pendlat längs södra kusten (coral coast), Nadi i väster och öar utanför Nadi. Östkusten var ju int såå annorlund men jag tyckte bussfärden bjöd på mer floder och klippblock. Hoppas jag inte är trött påväg hem, att lyssna på musik och kolla på landskapen är bland det bästa man kan göra.
Rummet vi bor i på Nananu-I-Ra ligger väldigt högt uppe. Det är ansträngande att bara gå upp hit. Men utsikten är ju inget att klaga över!
Idag har vi paddlat kajak, gick i land på en strand av vulkaniska stenar. Snorklat, jag trodde snorklande skulle vara en ”bra då har jag testat på det” grej men det är det verkligen inte. Ingen korall är den andra lik och jag tröttnat aldrig. Att köpa egen utrustning var ett bra val.
Sen låg jag i en hammock och åt en kokosnöt, som en av volontärerna öppnade med en sten. Där hade jag riktigt bra förrän det började regna. Det lovades dåligt väder till den här helgen så vi förväntade oss regn. Det har vi allt fått men vi har också fått sol idag.
Riktigt bra mat här, till middag fick jag prova på krabba för första gången. Så mycket arbete för nått som inte smakar kräftor. Äsch, krabba var riktigt gott det med! Efter middag kollade vi en film på projektorn och filmduken dom har. Utrustningen kändes malplacerade på det annars rätt enkla boendet. Men det gick bra att kolla på en dvd, så länge vi inte hade på kylskåpet på vårt rum haha. Lite surrealistiskt är det att sitta och kolla film så gott som utomhus. En vägg utgjordes bara av några pelare. Dessutom när man är inne i en film och för en stund vänder blicken bort från skärmen och både ser och hör havet. Konstigt.
Sen efter några rundor kortspel började det roliga. Vi hade ett stort rum och två mindre men både dom mindre kryllade av kackerlackor, så i slutändan sov alla i samma hus. Nej jag vill ju heller inte sova i ett rum med kackerlackor men drama-queen-nivån var lite väl hög. Vi reste allihop till Fiji. Vi var alla överens om att åka till en liten ö. Alla ville betala för det billigaste rummen. Då har man väl inte mycke rätt till att klaga över insekter. Jag hoppas jag är lika kryp-tolerant när jag återvänder hem.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )