Dag 10

Söndag. Vi fick en liten hotellfrukost och vet ni vad dom hade där? GRÖÖÖT. Jag åt gröt och två rostabröd till frukost vilket jag äter varje dag hemma. Och om ni inte redan förstod av versalerna så har jag inte ätit gröt sen jag kom hit. Sen tog med oss snorkel, mask och badfenor och hoppade i en båt. Åkte ut på stilla havet och snorklade. Korall, färggranna fiskar och bäst av allt – hajar. Vi åkte på haj-snorkel. Inga vithajjar eller så, men uppskattning 1,5m långa hajar som simmade fritt några meter ifrån oss. Absolut nått av det häftigaste jag gjort i mitt liv. Jag var aldrig rädd, men jag har haft hajskräck när jag var mindre så det var tufft att jag gjorde det. Stället vi ankrade båten på var så överdrivet vackert. Jag tror jag tar in det bäst när jag kollar på bilder, för på plats går det inte riktigt att ta in det. Kolla min instagram för att se vad jag talar om.
När vi fått tillräckligt med saltvatten i alla organ åkte vi till vår instruktörs hem, en by med 300+ invånare. Byar verkar vara en viktig del av Fiji så skulle vi inte besökt en idag hade jag gjort det på egen hand, det kanske jag fortfarande gör. Vi var tvunga att klä på oss så knä, axlar och bringa var täckta. Vi gick genom byn, såg deras kyrka, dagis, hur dom bodde. Vilket ju inte var under perfekta förhållanden. Det får ju en såklart att tänka på saker och ting. Jag tror inte dom var missnöjda med hur dom bodde, men jag vill inte bo där. Vem har sagt att jag inte behöver bo där? Inte direkt så människans biologi fungerar, men det känns som det lika bra kunde ha varit jag som var flickan med det infekterade såret i pannan… Vi gick till instruktörens hus. Han har åtta egna barn och låter också andra hemlösa barn bo under deras tak. Hans fru bjöd oss på Fijianskt te som bestod av varmt vatten, blad från citronträd och egetproducerat socker. Slår clippers citronte varje gång! Vi fick också nått dom kallade för tennisboll, nått slags bröd som inte smakade värst mycket.
När vi åkte båt från byn till beachouse började det regna. Och då mernar jag regna. Vi hade varit torrare om vi hoppat i vattnet haha. Men vi hade helt super väder hela helgen så en regnskur får vi leva med. Påväg tillbaka såg vi också delfiner på håll. Hajar och delfiner på samma dag, inte illa.
När vi kom i land måste vi gå till bussen genast så när vi kom till Suva ett par timmar senare var tennisbollarna enda vi ätit på över 10h. Lätt hungriga bombaderade vi kanske enda öppna restaurangen en söndagkväll. Väl hemma blev det att tvätta kläder, skölja bort salt ur håret och tvätta skubbsår.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )